Med alla kära medarbetare åter på plats efter semestern så kör vi vidare med våra medarbetarintervjuer. Först ut nu är Fredrik Fagerlund, som är något av hjärnan i vår kundtjänst. Det är Fredrik som styr och ställer så att våra kunder får så bra och snabb hjälp som möjligt från oss. Och han gör ett riktigt bra jobb med det.
– Hallå där Fredrik, vad gör du egentligen om dagarna hos oss?
Jag ansvarar för att vår kundtjänst ska fungera så bra som möjligt. Vi hjälper våra kunder både via telefon och e-post/helpdesk. Det blir en del schemaläggning och planering samt utbildning av nya medarbetare. Dessutom så hjälper jag även till att hantera olika ärenden när det så behövs.
– Det har hänt rätt mycket i vår kundtjänst på sistone. Kan du berätta lite om det?
När vi lanserade vår nya WordPress-sida så fick vi även en helt ny manualsektion. Den arbetar vår kundtjänst väldigt aktivt med. Vi kontrollerar t ex vilka frågor som är vanligast och besvarar dem där. Det finns mycket kvar att lägga in där, men det går framåt. Målet är att våra kunder själva enkelt ska kunna hitta svar på alla eventuella frågor.
Dessutom så samarbetar vi, sedan ungefär ett år tillbaka, med ett företag som förser oss med universitets- och högskolestudenter till vår kundtjänst. Det gör att vi numera är betydligt fler som kan hjälpa våra kunder. Det märks tydligt, bl a av våra goda betyg hos Reco.se.
– Vad gör en riktigt bra kundtjänstmedarbetare, i din mening?
I vår bransch är det viktigt att inte bara kunna hantera människor, utan även vara väldigt tekniskt intresserad. Det är inte alltid en självklar kombination. Nu har vi givetvis en avdelning med drifttekniker som hjälper oss med de riktigt svåra fallen. Dessutom hanterar vi en hel del ekonomifrågor likaså. En bra medarbetare på vår avdelning, det är en social multikörare helt enkelt.
– Vad är den mest speciella fråga som du har fått i vår kundtjänst?
Jag har blivit ombedd att hjälpa en kund komma in i sin lägenhet när han tappat sin nyckel. Vilket var lite svårt då lägenheten var drygt 40 mil bort. Jag kommer nog inte på något som slår det samtalet.
– Michael, som vi intervjuade senast, undrade hur man bäst hanterar mindre nöjda kunder?
Det finns inga magiska hemligheter, jag tror det viktigaste är att faktiskt lyssna på vad kunden har att säga och försöka sätta sig in i personens situation. Sedan får man försöka reda ut problemet med kund tills både kund och vi känner att vi förstår varandra.
Fredrik med AIK Hockeys lagkapten.
– Annars då, vad gör du utanför jobbet?
Som så många andra försöker jag hitta på saker med min familj. Oftast blir det resor runt om i landet för att se fotboll eller ishockey när Sveriges bästa lag AIK spelar. Senast var vi i Göteborg och såg matchen mot Häcken och nu till helgen åker vi till Halmstad.
– Vem tycker du vi ska intervjua härnäst och vad ska vi fråga denna person?
Jag skulle nog vilja fråga vår VD, Fredrik Sköld, hur han kom på idén att starta ett webbhotell från första början.
Med det så tackar vi Fredrik Fagerlund för hans tid och önskar honom lycka till, både med vår kundtjänst och på hans resor runt om i landet. Vi är överallt, som sagt.
Nästa man till rakning blir vår VD och grundare, Fredrik Sköld. Medan vi slipar på intervjufrågorna till honom så kan ni läsa våra tidigare intervjuer med t ex Michael Andersson, Nini Hansen, Fredrik Jedeur-Palmgren, Viktor Ulsson och Andreas ”Kjelle” Hagberg.