Vi arbetar fortlöpande för att förbättra och underlätta våra kunders upplevelse och användning av våra tjänster. För att ytterligare bistå våra kunder så introducerar vi nu en ny typ av support hos oss: Fjärrsupport med Teamviewer.
Med vår nya Fjärrsupport har våra tekniker möjlighet att ansluta till, samt kontrollera, våra kunders datorer. Detta för att t ex kunna konfigurera ett e-postprogram, ett FTP-program eller liknande. Fjärrsupporten sker enbart på initiativ av kund.
Fjärrsupporten möjliggörs via ett program som heter Teamviewer och som fungerar med Windows, Mac och Linux. Anslutningen sker via en säker anslutning och det enbart efter att kund själv har bekräftat det hela (med en unik kod). Anslutningen fungerar även om man t ex använder en brandvägg, VPN eller liknande.
När vår tekniker har utfört det arbete som krävs, då avslutas anslutningen. Ytterligare anslutningar är inte möjliga utan att kund själv bekräftar detta.
Så här fungerar vår fjärrsupport:
1. Börja med att besöka vår supportsida på fsdata.se/support/
2. Klicka sedan på ikonen/texten för Fjärrsupport/Teamviewer.
3. En anslutning sker då mot Teamviewer, som kontrollerar om programmet för fjärrsupporten är installerad. Om så inte är fallet så laddas programmet ner till kunds dator (om kund så vill/bekräftar det). Packa upp och installera i sådana fall detta program.
4. När programmet är installerat och startas så visas en ID-nummer med ett unikt lösenord. Uppge dessa uppgifter för vår tekniker (förslagsvis via telefon) för att starta fjärrsupporten.
5. När fjärrsupporten är aktiv så visas kundens datorskärm för vår tekniker, som då får möjlighet att hantera datorn. Kunden ser likaså allt som vår tekniker gör med datorn och kan när som helst avsluta anslutningen om så önskas.
6. När vår tekniker är klar så avslutas fjärrsupporten.
Vi hoppas att denna nya fjärrsupport ska ge oss möjlighet att ännu bättre kunna hjälpa våra kunder. Om du har några frågor eller funderingar kring denna nya funktion, lämna då gärna en kommentar här nedan.