Förra veckan berättade Google att de ska börja väga in SSL-säkrade hemsidor (adresser som inleds med https) i sina sökresultat. En säker hemsida är en bra hemsida enligt dem (och vi håller med där). I dessa tider av övervakning på nätet så behövs det verkligen fler SSL-säkrade hemsidor.
Att Google premierar SSL slog ner som en bomb i vår bransch.
Det tog inte lång tid för olika branschkollegor att börja köra SSL-kampanjer. Budskapet var tydligt:
– Vill du få bättre placeringar hos Google? Köp ett SSL-certifikat hos oss!
Nu har vi sålt fler SSL-certifikat än vanligt den senaste veckan, men vi har valt att inte spela upp detta. Om man verkligen läser det Google skriver då ser man att SSL, än så länge, har rätt liten betydelse. Det påverkar mindre än 1 % av alla sökningar och väger lättare än att man t ex har kvalitativt innehåll på sin hemsida.
Flera experter på sökmotorsoptimering, såsom Brath AB och Christian Rudolf, säger detsamma.
Faktum är att det är viktigare, vad gäller sökmotorplaceringar, att ha en så snabb hemsida som möjligt.
Missförstå oss inte, vi gillar att Google premierar SSL. Men vi gillar inte att lura våra kunder.
SSL är något som man bör ha till sin hemsida, oavsett vad Google säger. Det är en funktion som säkerställer kommunikationen mellan ett företag och dess kunder. Det är en trygghet, ett intyg som visar att ni värnar om era användare (såsom vi har det här på vår hemsida).
Nu följer vi givetvis denna utveckling noga och det är inte omöjligt att vi kommer introducera något extra med SSL för våra kunder. Vi hanterar SSL-certifikat för hundratals svenska företag sedan många år tillbaka. Men det är något vi gör professionellt, varsamt och ordentligt. Inte genom att luras.