En av de största utmaningarna för oss som leverantör av e-post är onekligen skräpposten, eller spam som det även kallas. Om det inte var för skräpposten så skulle vi (och alla andra e-postleverantörer) utan tvekan klara oss med hälften så många e-postservrar som vi har idag.
Faktum är att skräpposten står för 72.9 % av all e-post som cirkulerar i världen, enligt en rapport från Symantec. Det är dock en klar minskning och den lägsta nivå som vi har sett sedan 2008, då ett stort och ökänt spamnätverk stoppades. Så här ser utvecklingen ut sedan några år tillbaka:
I grafen framgår bl a vilka länder som får mest skräppost, vad skräpposten handlar om och var den kommer ifrån.
Den här utvecklingen bekräftas av vår driftavdelning, som likaså har sett en minskning av mängden skräppost i våra e-postservrar och e-postkluster. Oberoende av detta så arbetar vi givetvis fortlöpande vidare med att utveckla och förbättra skräppostfiltret för våra kunder.
En sak som däremot är på uppgång, det är antalet e-postmeddelanden som innehåller sk. nätfiske, eller phishing. Detta är e-post som utgör sig för att vara någon annan (genom skicklig maskering), såsom banker eller kontokortsföretag, i avsikt att lura till sig inloggning- eller användaruppgifter.
Det tål att upprepas: lämna aldrig ut känslig information till okända på nätet.
Vi hoppas givetvis att trenden med den minskande skräpposten fortsätter, både för våra kunder och för våra e-postservrars skull. Lämna gärna en kommentar om du har några frågor eller funderingar om hur vi hanterar skräppost.