Google, SSL och bättre sökresultat

Förra veckan berättade Google att de ska börja väga in SSL-säkrade hemsidor (adresser som inleds med https) i sina sökresultat. En säker hemsida är en bra hemsida enligt dem (och vi håller med där). I dessa tider av övervakning på nätet så behövs det verkligen fler SSL-säkrade hemsidor.

Att Google premierar SSL slog ner som en bomb i vår bransch.

Dags att sälja SSL-certifikat

Det tog inte lång tid för olika branschkollegor att börja köra SSL-kampanjer. Budskapet var tydligt:

– Vill du få bättre placeringar hos Google? Köp ett SSL-certifikat hos oss!

Nu har vi sålt fler SSL-certifikat än vanligt den senaste veckan, men vi har valt att inte spela upp detta. Om man verkligen läser det Google skriver då ser man att SSL, än så länge, har rätt liten betydelse. Det påverkar mindre än 1 % av alla sökningar och väger lättare än att man t ex har kvalitativt innehåll på sin hemsida.

Flera experter på sökmotorsoptimering, såsom Brath AB och Christian Rudolf, säger detsamma.

Faktum är att det är viktigare, vad gäller sökmotorplaceringar, att ha en så snabb hemsida som möjligt.

Missförstå oss inte, vi gillar att Google premierar SSL. Men vi gillar inte att lura våra kunder.

SSL är något som man bör ha till sin hemsida, oavsett vad Google säger. Det är en funktion som säkerställer kommunikationen mellan ett företag och dess kunder. Det är en trygghet, ett intyg som visar att ni värnar om era användare (såsom vi har det här på vår hemsida).

Nu följer vi givetvis denna utveckling noga och det är inte omöjligt att vi kommer introducera något extra med SSL för våra kunder. Vi hanterar SSL-certifikat för hundratals svenska företag sedan många år tillbaka. Men det är något vi gör professionellt, varsamt och ordentligt. Inte genom att luras.

You Might Also Like
10 Comments
  • Stefan Janson
    says:

    Det tål ju att tilläggas, alla sidor där besökaren kommer från en krypterad sida till era kunders okrypterade sidor försvinner http refferer, dvs du ser ej varifrån besökaren kom.
    Har era kunders webbsidor också https ser du dock varifrån besökarna kommer.

    Bra att Google gett en morot, syns tydligt att det är stor okunskap om vad en sida som kör via https ger för tekniska fördelar om man lyfter blicken från just 1%.

    • Rikard Westberg
      says:

      Det är väl ingen som påstått att konverteringsgraden skulle gå upp med SSL? Inte vad jag har sett. Inte omöjligt att den gör det iofs men förmodligen ytterst marginellt mtp att så få besökare känner till vad det är.

    • Stefan Janson
      says:

      Jag hade då inte köpt saker på en webbutik som inte kör krypterad sida (åtminstone kassa och betalningen). Oseriösare finns inte än i att strunta på köparens integritet och kortuppgifter.

  • Christian Rudolf
    says:

    Jag tror det finns rätt mkt bra säkerhetsaspekter för https, det kan ni säkert bättre än jag. Ur ett SEO perspektiv, skall man betrakta HTTPS som strössel på mjukglassen. Strössel är trevligt men egentligen inget som behövs att en mjukglass skall vara god!

Lämna ett svar