Driver du en e-handelssida? Skulle du vilja dela med dig av din besöksstatistik – helt anonymt – till dina branschkollegor, i gengäld mot att du själv fick tillgång till deras statistik?
Det är premissen för Ehandel.se’s nya statistiktjänst, Ehandel.se Analytics, som lanserades här alldeles nyligen. På knappt en vecka lyckades de få 100 e-handelssidor att ansluta sig, med en stadig ström av nya användare därefter.
Med Ehandel.se Analytics delar man med sig av sin statistik från Google Analytics och får åtkomst till statistik från andra e-handelssidor, både inom sin egen bransch och rent generellt. All statistik är anonym, så det går inte att urskilja olika e-handelssidor (bara olika branscher).
Utifrån denna statistik kan man bl a se antal ordrar, intäkter, intäkter/besök, unika besökare, sidvisningar och mycket mer. Det är sedan enkelt att jämföra sin statistik med andra e-handelssidor och på så sätt t ex se om den finns generella förklaringar till olika svackor och toppar i försäljningen.
Ehandel.se Analytics är en kostnadsfri tjänst, som är tillgänglig för svenska e-handelssidor. Utöver den gemensamma statistiken så aggregeras (samlas) även data från statistiken för sammanställning i Ehandel.se’s Ehandelsindex.
Vi ställde några frågor till Helsingborgsgrabben Dan Nilsson, som bl a driver Ehandel.se och e-handelssidor såsom RoligaPrylar.se, om denna nya tjänst:
– Varför ska man egentligen ansluta sig till Ehandel.se Analytics?
Har man upplevt den klassiska ”e-handlarångesten” med dålig försäljning som man ej kan förklara med sin egen statistik så tror jag man gärna vill jämföra sig med branschen eller e-handeln i stort. För mig personligen är det skönt att se att efter en period med ovanligt bra väder, så är det inte bara för mig försäljningen dippar. Det gör inte situationen bättre, men det är åtminstone skönt att veta att jag inte gör något fel. Så om man känner som jag, så tror jag det är anledning nog.
– Vad är den största ”rädslan” från e-handlare som är intresserade av er tjänst?
Det är väl att det är ganska känsligt att lämna ut statistik till andra. Vi har jobbat hårt med säkerheten och att separera den aggregerade datan och det som visas för medlemmarna från den hemliga datan vi gör beräkningar på så att detta inte ska upplevas som ett problem.
– Har ni några nya funktioner för denna tjänst planerade, som du kan berätta om?
Fokus just nu har legat på att fixa buggar och förbättra hur vi mäter data och säkerställer att den faktiskt är korrekt. Det vi planerar framöver är mer mätvärden och bättre segmentering. Exempelvis vore det häftigt om man kunde kika på trafikkällor (bara de som alla har) och se konverteringsgrad i olika branscher för olika trafikkällor, samt hur viktiga dessa är för e-handlare i olika branscher.
En annan kul sak vore att köra in ett väderindex och säsongsindex (Studenten, Jul, Midsommar och liknande) för att lättare kunna dra slutsatser hur olika branscher påverkas av omvärlden.
– Till sist, hur många e-handelssidor har du själv anslutit till denna tjänst?
Jag har anslutit fem stycken butiker till tjänsten. Jag försöker leva som jag lär (oftast) och jag delar gärna med mig av min statistik om det kan hjälpa någon annan.
Vi tackar Dan för hans tid och vi hoppas att det fortsätter gå bra för denna spännande nya statistiktjänst. Att vara mer öppen och dela med sig av sina erfarenheter när det gäller att bedriva olika typer av verksamheter på nätet ligger helt rätt i tiden. Vem vet, kanske vi på FS Data ansluter oss likaså? 🙂
Har du anslutit din e-handelssida till Ehandel.se Analytics? Eller har du några andra tankar kring denna tjänst? Lämna gärna en kommentar här nedan. Och du, missa för all del inte FS Datas tips om e-handel.