Med 2012 i backspegeln

Tummen upp för FS DataVi har inlett 2013 med en rasande fart här på FS Data. Även om det kanske inte har märkts här i vår blogg så har aktiviteten hos oss varit väldigt hög sedan jul- och nyårshelgerna. Nu har vi nästan passerat årets första månad, men innan vi går in i februari så vill vi lite kort sammanfatta det år som precis avslutades.

2012 var ett intensivt, roligt och givande år för oss på FS Data. Det är dock lätt att bli fartblind, att missa allt som har hänt och bara köra på. Det sägs ju att de som ignorerar sin historia inte har någon framtid. Så utan vidare fördröjning, här är 2012 i backspegeln hos FS Data.

FS Data 2012

Vi inledde januari med att installera vår nya och kraftfulla brandväggslösning från Juniper. Efter att, i slutet av 2011, ha löst vårt tidigare elproblem (vi har inte haft några elavbrott sedan dess) så kom dessa brandväggar att avsevärt förbättra tillgängligheten och säkerheten för våra tjänster. Även om vi har blivit fortsatt utsatta för distribuerade överbelastningsattacker (DDoS) under 2012 så har våra brandväggar stått pall och skyddat våra kunder från avbrott.

Under januari berättade vi även hur SOPA/PIPA skulle påverka oss som webbhotell (och våra kunder i förlängningen) samt presenterade intressant statistik om hur vi passerade 100 miljoner .com domäner i världen och Internets vikt (!).

Under februari 2012 arbetade vi mycket med att ytterligare förbättra och säkra upp vår servermiljö. På Alla hjärtans-dag uppdaterade vi vår kontrollpanel och introducerade, som första svenska webbhotell, stöd för PHP 5.4. Det är ett stöd som vi har fortsatt att uppdatera sedan dess. Av säkerhetsskäl annonserade vi även om utfasningen av PHP 4, som därefter utfördes i april.

Samma månad uppmärksammade vi även den starka tillväxten och ljusa framtiden för e-handeln. Det är en utveckling som givetvis har fortsatt därefter.

I mars var vi på besök på World Hosting Days i Tyskland, vilket är världens största mässa för webbhotell och serverleverantörer. Vi gav er en ingående rapport från WHD, inklusive en spännande framtidsspaning. Få branschen i världen utvecklas så aktivt som denna bransch och det är roligt att se väl hur våra planer för framtiden passar in i den globala utvecklingen.

Den 14:e mars 2012 fyllde FS Data 15 år. Det firade vi med ett erbjudande som inget annat webbhotell har lyckats matcha (och förmodligen aldrig kommer kunna matcha). Under en dag erbjöd vi 15 års webbhotell till priset av 3 månader. Tillströmningen av nya kunder var enorm och vi välkomnade dessa med en genomgående guide till hur man kommer igång med webbhotell hos oss.

April bjöd på både goda och dåliga nyheter. Det lokala IT-företaget PC-Doctorn i Helsingborg gick i konkurs, men vi agerade skyndsamt och lyckades rädda tjänsterna för berörda kunder. Vi anställde även ett flertal skickliga tekniker från PC-Doctorn och vi har fortsatt att erbjuda dessa kunder sina tidigare tjänster utan avbrott.

Denna månad gick Greenpeace ut med en miljörapport där de kraftigt kritiserade flera internationella molntjänster pga deras negativa miljöpåverkan. Miljöfrågan är väldigt viktig för oss på FS Data (vi använder t ex enbart miljövänlig el och andra hållbara lösningar för våra tjänster). Vi spred därför Greenpeace upprop om bättring, vilket gav över 28 000 signaturer.

Minecraft är det svenska dataspelet som har erövrat hela världen. Det är även en väldigt social upplevelse, så i maj körde vi en liten bloggserie om hur man enkelt installerar en Minecraft-server, hur man får en säkrare Minecraft-server och hur man förbättrar en Minecraft-server med olika tillägg. Antalet Minecraft-servrar hos oss formligen exploderade (med Creepers) därefter. 🙂

I maj lanserade vi även ett nytt upplägg för våra återförsäljare, med 20 % fortlöpande provision på alla våra tjänster. Alla våra återförsäljare får även ett kostnadsfritt webbhotellspaket hos oss. Det har mottagits väldigt positivt av våra återförsäljare, vilket även Betrakta Reklambyrå kunde intyga.

Internetworlds årliga tidning med webbhotellstema kom ut i juni. Även om det inte innehöll ett traditionellt test av webbhotell så var FS Data ordentligt representerade i ett flertal artiklar. Ett av de viktigaste inslagen från denna tidning var en lista med tips för hur man ska välja webbhotell som nybörjare, saker som är bra att tänka på och kolla upp. Allt detta sammanfattade vi bra här vår blogg.

Samma månad släpptes WordPress 3.4, som vi tog en närmare titt på. Vi passade även på att förklara vår kärlek till vår hemstad, Helsingborg. Efter några månader med vår nya brandväggslösning så redovisade vi öppet hur denna lösning fungerade och hur utsatta (men ändå skyddade) våra kunder är.

Juli var en rätt lugn semestermånad här i bloggen, men vi passade ändå på att ge svar på frågan som alla någon gång har ställt sig: Varför innehåller e-postadresser ett ”@”?. Dessutom gav vi bort ett par biljetter till årets stora sociala webbhändelse, SSWC.

SSWC var även månadens höjdpunkt för oss under augusti. FS Data var givetvis där, både som sponsor och deltagare. När vi inte grillade varmkorv åt hungriga webbnördar om nätterna så var vi med på sessioner, pratade servrar och domännamn, fiskade, sjöng allsång och umgicks med glada människor (och får).

Denna månad tipsade vi även om de bästa apparna för e-post, hemsidor och domäner, hur man enklast får en säker WordPress-sida och spekulerade kring början till slutet för parkerade domännamn.

Den 12:e september var det exakt 15 år sedan FS Data fick sin första kund. Det uppmärksammade vi med historien om FS Datas första 15 år, skriven av vår VD och grundare Fredrik Sköld. Det var en lång, intressant och öppen berättelse om hur vår verksamhet startade, växte och blev det företag som vi är idag.

WordPress och WooCommerce-konsulten Björn Sennbrink berättade, i en serie om 5 delar, hur man kan starta en egen e-handelssida med WordPress och WooCommerce. Det var en gedigen genomgång, med tydliga förklaringar och bilder, som pågick både under september och oktober.

Han visade hur man installerar och kommer igång med WooCommerce, hur man hanterar frakt och moms, hur man tar betalt, orderflöde och rabatter samt återkommande kunder och gav till sist tips på bra tillägg för ytterligare funktionalitet i WooCommerce.

I november lanserade vi vår nya hemsida, som baseras på WordPress. Vi vill leva som vi lär och den nya hemsidan erbjuder ett tydligare upplägg, snabblänkar för befintliga kunder och uppdaterade system för både våra manualer och vår driftstatussida. Den nya hemsidan har vi fortsatt att uppdatera och förbättra sedan dess. En bra hemsida blir ju, som bekant, aldrig riktigt färdig.

Vidare på samma tema så arrangerade vi WordPress-träffen #wpbar i Helsingborg, där vi öppnade vårt kontor för besökare som ville komma och prata WordPress med oss och andra WordPress-intresserade. Uppslutningen och responsen från deltagarna var riktigt bra. Vi ser fram emot att få arrangera fler liknande WordPress-träffar här framöver.

December bjöd på en tidig julklapp till våra webbhotellskunder. Vi passade nämligen på att dubblera innehållet i våra webbhotellspaket. Uppgraderingen gäller både för befintliga och nya kunder. Det är det minsta vi kan göra, för de som betyder mest för oss.

Vi tog även i med hårdhandskarna mot spam, genom att introducera stöd för SPF. Efter detta har vi sett en total minskning av mängden skräppost med 85-90 %. WordPress 3.5 släpptes i december och vi presenterade alla nyheter även i denna version. Till sist så tog vi strid för alla nördar och gav tips på de bästa julklapparna till riktiga nördar.

Som ni kan se så var 2012 ett väldigt händelserikt år för oss på FS Data.

Men vi nöjer oss med detta. 2013 kommer att bli ett ännu mer intensivt år. Vi har ett flertal nya förändringar och förbättringar planerade, från nya funktioner i vår kontrollpanel, och nytt innehåll i våra tjänster till ett flertal helt nya tjänster som är på ingång hos oss. Det är full fart och mer därtill som gäller här.

Vi får avsluta med att tacka för 2012 och vi hoppas att ni fortsätter följa oss under 2013, både här i bloggen och på Facebook och Twitter. Det är ändå för er, våra kära kunder, som vi gör det vi gör.

You Might Also Like