Början till slutet för parkerade domännamn?

Har du någonsin surfat till ett domännamn, bara för att inse att sidan du kommer till inte används eller är full av annonser? Då har du råkat ut för ett parkerat domännamn.

Parkerade domäner är domännamn som registreras utan att användas “på riktigt”.

frustratedVissa parkerade domäner är tomma, andra innehåller en text som säger att de är parkerade (vissa är även till salu) och så finns det parkerade domännamn som är fulla av annonser (relaterade till domänens namn).

Gemensamt för dem alla är att de saknar eget, eller riktigt, innehåll.

Historiskt sett har domänparkeringar, i synnerhet de med annonser, varit en väldigt lukrativ affär. Bra domännamn har genererat stora summor pengar utan större insats från innehavarna, tack vare parkeringsprogram hos företag såsom Google och SEDO. De som har “hamstrat upp” ett större antal domäner på detta sätt har haft en stadig och rejäl inkomst.

Men nu ser det ut som att detta håller på att ändras.

Vårt surfbeteende har nämligen förändrats rätt så rejält de senaste åren. Istället för att testa olika domännamn i hopp om att finna det vi söker så använder vi desto mer ofta sökmotorer. Det gäller i synnerhet användare av webbläsaren Chrome, där adressfältet även är ett sökfält (samma funktionalitet finns nu även i Safari och Firefox).

Samtidigt har Google uppdaterat algoritmerna i sin sökmotor så att parkerade domäner inte rankas lika högt som tidigare. Det har kraftigt minskat trafiken till parkerade domännamn (och ökat trafiken till domäner med relevant innehåll).

Tidigare i år gick Google ut och berättade att de skulle lägga ner sitt domänparkeringsprogram. Nu har även det tyska (och internationella) företaget SEDO, som är en av världens största aktörer när det gäller andrahandsförsäljning och parkering av domännamn, presenterat en kraftig nedgång i sin domänparkering.

Enligt SEDO’s färska halvårsrapport för 2012 (PDF) så har deras omsättning minskat med 17,9 % jämfört med föregående år. Även om deras andrahandsförsäljningen är fortsatt positiv så har deras domänparkeringsprogram rasat ihop. Detta trots att SEDO ändå hanterar ca 4,4 miljoner parkerade domännamn.

Framtidsutsikterna för domänparkeringen hos SEDO är fortsatt dystra.

Vad innebär då allt detta rent konkret?

Med stor sannolikhet så kommer antalet parkerade domännamn att kraftigt minska här framöver. De domäner som inte är väldigt, väldigt bra kommer att avregistreras (så att innehavare med “riktig nytta” av domänerna kan få registrera dem). I slutändan kommer det att ge oss alla en bättre upplevelse på nätet.

Vad tycker ni, våra bloggläsare, om detta? Har ni själva några parkerade domäner och erfarenhet av denna nedgång? Lämna gärna en kommentar här!

You Might Also Like
2 Comments
  • Pål Börje
    says:

    Hoppas också som föregående talare att okynnet med parkerade domäner försvinner. Har blivit av med ett par p.g.a. att leverantören (svenskt företag) inte vill följa reglementet och lämna över vid byte av registrator. Så där försvann ett par domäner som nu är “parkerade” och mot rätt häftig avgift, så släpper dom domänerna.
    Men man kanske skulle gör det till en affärsidé – fyller ett parkeringshus i central sthlm med bilar som ägs av målvakt från Malmö. Vill du parker – jadå med det kostar då 1.000 kr per dag.

  • Internet Sweden
    says:

    Jag hoppas att du får rätt Jonathan, men jag befarar att du tittat för mycket på sista raden i SEDO-rapporten och som du skriver så är SEDO något av en schweizisk fällkniv när det kommer till affiliateprogram, andrahandsmarknaden och monetorering av domäner.
    Det gör ju att de drabbas på flera plan när intresset och intäkterna tryter.

    SEDO:s rapport på sidan 9 berättar dock att både antalet medlemmar och domäner ökat med 6,1% resp. 8,3% och att de har vid halvårsskiftet hade 4,4 miljoner domäner i sin plattform.

    De vikande siffrorna menar SEDO har att göra med Euro-krisen (sidan 7) och det är ju inte otänkbart att det kan ha spelat in i Googles beslut att lägga ner AFD – Jag vet inte.

    Däremot ser jag inte alls att antalet domäner, registrerade för PPC eller för “framtida planer” skulle avta, utan precis tvärtom det registreras fler domäner per användare
    – såväl under .se-toppdomänen som under fler TLDer som jag kikat på och jämfört med.

    Men precis som du skriver så har kakan blivit mindre som parterna ska dela på.
    Och om det skulle ha att göra med Eurokrisens inverkan på nätannonseringen, så skulle det kunna förklaras med att:

    Färre konkurrerande annonsörer i Google Adwords leder till lägre annonskostnader per klick, vilket såklart leder till att Google tjänar mindre, SEDO tjänar mindre och domäninnehavaren tjänar mindre.

    Men att det skulle leda till att fler parkerade domännamn skulle avregistreras.. Ja, det är inte så att jag sett något trendbrott direkt.

    SEDO har heller inte varit speciellt stora på den svenska marknaden de senaste 5-6 åren, eftersom de inte optimerat/parse:at för svensk besökstrafik, utan däremot SEDO har löpande tappat svenska domäner till konkurrenter som NameDrive och Rook Media av den anledningen.
    Men som jag och mina kollegor på .SE presenterat vid flera tillfällen, så är det en låg procentsats .se-domäner som används för PPC. (även om det då bara avser .se-domäner och det finns svenska innehavare till PPC-domäner som ligger under andra TLDer).

    Däremot befarar jag att de kommande toppdomänerna kommer att leda till en aldrig tidigare skådad explosion av PPC-registrerade domäner, vid sidan av mycket annat elände.

    Men jag avslutar som jag började:
    Jag hoppas att du får rätt Jonathan..

    Peter Forsman | internetsweden.se

Lämna ett svar