Servicefönster på FS Data

Som ni förmodligen har märkt så arbetar vi intensivt med att uppdatera samtliga servrar för våra webbhotell- och servertjänster (läs gärna vårt tidigare inlägg om “Operation vårstädning“). Målsättningen är att vi ska erbjuda våra kunder den mest uppdaterade, snabba och säkra plattformen i hela branschen.

Men det räcker inte med att enbart köra dessa uppdateringar en gång. Precis som med vanliga datorer så behöver servrar uppdateras fortlöpande för att kunna bibehålla sin tekniska spets. Vi har förvisso uppdaterat våra servrar tidigare, men nu vill vi göra det under desto mer ordnade och planerade former.

Därför inför vi nu ett servicefönster här på FS Data. Detta servicefönster infaller den första tisdagen varje månad fr om kl. 23:00. Vi har valt denna dag/tidpunkt för att minimera påverkan på våra tjänster samt för att kunna erbjuda så bra kundtjänst som möjligt i samband med servicefönstret.

Under varje servicefönster kommer vi att utföra planerade uppdateringar i vår servermiljö. Vi kommer att informera om de planerade uppdateringarna, inför varje servicefönster, på vår driftstatussida. Där kommer vi att ange vad som ska uppdateras samt ge en tidsuppskattning för detta arbete.

Vi kommer även att påminna om dessa servicefönster på bl a Twitter och Facebook.

Det kan – och kommer – givetvis att behöva ske uppdateringar utanför våra servicefönster. Uppdateringar av kritisk karaktär (såsom allvarliga säkerhetsuppdateringar) kommer att ske omgående oavsett vad (men ändå främst förläggas till sen kväll/natt). Dessa informerar vi likaså om på vår driftstatussida.

Det första servicefönstret kommer att ske här idag. Mer information om detta läggs inom kort ut på vår driftstatussida.

Om ni har några frågor om detta, lämna då gärna en kommentar här. Vi är givetvis tacksamma för alla synpunkter och idéer kring hur vi kan fortsätta förbättra våra servrar och tjänster.

You Might Also Like
3 Comments
  • Jonas Roslund
    says:

    Det är bra att med förutsägbarhet, så servicefönstret är ett bra steg. Det vore också bra att ha en informationskanal där man vet att man blir informerad om alla driftärenden. Det kan t.ex. vara en rss-feed eller en e-postlista.

    • sulo
      says:

      En utmärkt kommentar, tack för den! 

      En RSS-feed för vår driftstatussida är på ingång och kommer här i sommar. Vi har även funderat lite på detta med en teknisk e-postlista, men vi behöver undersöka det lite mer. Idag har våra kunder ingen specifik teknisk kontakt.

      • Jonas Roslund
        says:

        Att kunderna inte skulle ha någon teknisk kontakt låter konstigt. På min WAFF finns det ett fält för teknisk kontakt med en ifylld e-postadress. Den 22 mars i år fick jag ett mail från er där det bland annat står “Detta meddelande skickas till samtliga mottagare som är
        angivna som teknisk kontakt i Waff.”

Lämna ett svar