Som ni förmodligen har märkt så arbetar vi intensivt med att uppdatera samtliga servrar för våra webbhotell- och servertjänster (läs gärna vårt tidigare inlägg om ”Operation vårstädning”). Målsättningen är att vi ska erbjuda våra kunder den mest uppdaterade, snabba och säkra plattformen i hela branschen.
Men det räcker inte med att enbart köra dessa uppdateringar en gång. Precis som med vanliga datorer så behöver servrar uppdateras fortlöpande för att kunna bibehålla sin tekniska spets. Vi har förvisso uppdaterat våra servrar tidigare, men nu vill vi göra det under desto mer ordnade och planerade former.
Därför inför vi nu ett servicefönster här på FS Data. Detta servicefönster infaller den första tisdagen varje månad fr om kl. 23:00. Vi har valt denna dag/tidpunkt för att minimera påverkan på våra tjänster samt för att kunna erbjuda så bra kundtjänst som möjligt i samband med servicefönstret.
Under varje servicefönster kommer vi att utföra planerade uppdateringar i vår servermiljö. Vi kommer att informera om de planerade uppdateringarna, inför varje servicefönster, på vår driftstatussida. Där kommer vi att ange vad som ska uppdateras samt ge en tidsuppskattning för detta arbete.
Vi kommer även att påminna om dessa servicefönster på bl a Twitter och Facebook.
Det kan – och kommer – givetvis att behöva ske uppdateringar utanför våra servicefönster. Uppdateringar av kritisk karaktär (såsom allvarliga säkerhetsuppdateringar) kommer att ske omgående oavsett vad (men ändå främst förläggas till sen kväll/natt). Dessa informerar vi likaså om på vår driftstatussida.
Det första servicefönstret kommer att ske här idag. Mer information om detta läggs inom kort ut på vår driftstatussida.
Om ni har några frågor om detta, lämna då gärna en kommentar här. Vi är givetvis tacksamma för alla synpunkter och idéer kring hur vi kan fortsätta förbättra våra servrar och tjänster.