Under helgen som gick så blev vi, vid ett flertal tillfällen mellan den 29:e april och 1:a maj, utsatta för ett antal väldigt kraftfulla överbelastningsattacker, sk. DDoS-attacker. Samtliga attacker uppmärksammades och åtgärdades av våra jourgörande tekniker, men de påverkade ändå tillgängligheten och svarstiderna i vårt nätverk negativt.
Nu har vi sedan en tid tillbaka en uppsättning med helt nya, redundanta och lastbalanserade brandväggar från Juniper. Det är en av marknadens mest kraftfulla lösningar, som bl a erbjuder automatiskt skydd mot sådana här attacker.
Så varför påverkades vi då av helgens överbelastningsattacker?
Det berodde på att de automatiska skyddsfunktionerna för sådana här attacker inte var aktiverade i våra brandväggar. Detta då vi först har velat säkerställa funktionaliteten i vårt nya nätverk, innan dessa automatiska funktioner aktiverades. Samtliga funktioner har varit manuellt tillgängliga (och användes för att stoppa helgens attacker).
Nu har vi dock, sedan lite tidigare idag, aktiverat dessa automatiska skyddsfunktioner. Därigenom ska liknande attacker stoppas desto snabbare här framöver. Vi får beklaga de störningar som uppstod i helg och vi garanterar er att vi gör vårt yttersta för att erbjuda våra kunder så snabba, stabila och säkra tjänster som möjligt.