Förra veckan drabbades ett större antal kunder hos oss, samt flera andra e-postleverantörer, av en omfattande spamattack. Attacken bestod av e-postmeddelanden med ett erbjudande om extra inkomst, som var adresserade från e-postadresser som hanteras av våra e-postservrar.
Meddelandena skickades dock inte ut av våra e-postservrar, utan från andra e-postservrar, enligt ett beteende som på engelska kallas för email spoofing (e-postförfalskning).
Det här beteendet är extremt svårt att begränsa, då vi som leverantör inte kan stoppa attacken. Det är istället upp till de avsändande e-postservrarna att stoppa och förhindra det hela. Många gånger är ägarna till dessa servrar inte medvetna om det hela, då sådana här attacker oftast uppstår pga säkerhetshål på servrarna
Nu har denna spamattack upphört och e-postmeddelandena som skickades ut innehöll inga farliga bilagor i form av virus, trojaner eller liknande. Våra e-postservrar är likaså uppdaterade och säkrade så att de inte kan missbrukas till sådana här spamattacker.
Vi vill oavsett beklaga det inträffade och vi hoppas att ni har förståelse för denna situation. Om ni drabbades av denna spamattack, så att era e-postadresser falskt användes för utskick, så får ni gärna hänvisa till detta inlägg. Lämna gärna en kommentar eller kontakta vår kundtjänst om ni har ytterligare frågor om detta.