FS Data har historiskt sett varit en flitig annonsör hos IDG. Våra tidningsannonser förgyllt baksidorna på tidningar som Internetworld, PC för Alla m.m under många år. Men det är något som nu kommer att upphöra. Vi har nämligen bestämt oss för att ta en paus med vår tidningsannonsering, för att satsa på andra former av marknadsföring.
Men innan våra tidningsannonser upphör så ville vi testa en liten sak.
När man talar om annonsering i olika medier (tidningar, TV, webb osv) så handlar det ofta om räckvidd, effektivitet osv. I vissa medier, såsom webb, är det enklare att mäta det, medan det krävs läsar- eller tittarundersökningar för andra medier. Ja, om man inte använder särskilda länkar.
Därför testade vi ett helt nytt upplägg på baksidan av tidningarna med våra två sista tidningsannonser. Istället för våra vanliga annonser så körde vi en helt grön (FS Data-grön) baksida, enbart innehållande en länk. Länken var kopplad till Googles länkförkortare goo.gl och pekade till våra sidor hos Facebook och Twitter (en för varje tidning).
Så här såg t ex baksidan ut på PC för Alla:
Det fina med Googles länkförkortare är att man kan få statistik för varje länk. Samtidigt ser den förkortade länken rätt så spännande ut, så man måste ju bara testa den. Vi körde dessa gröna länk-baksidor i januarinumret av tidningarna Internetworld och PC för Alla.
Så här många besökare har dessa annonser gett oss den senaste månaden:
Aktuell statistik hittar du här:
Goo.gl statistik för Internetworld (twitter.com/fsdata)
Goo.gl statistik för PC för Alla (facebook.com/fsdata)
Vad kan vi då dra för slutsatser av detta?
Även om vi har fått förvånansvärt många besökare genom annonsen i PC för Alla så är tidningsannonsering sannolikt inte rätt väg att gå om man vill få in många besökare till sin hemsida. Det här är ett annonsformat som lämpar sig bättre om man vill bygga/upprätthålla ett varumärke.
Men samtidigt, vi har nog alla hört om statistik, förbannad statistik och lögner. 🙂