Strax innan sommaren introducerade vi, som ett av de första företagen i Sverige, Exchange Server 2013. Denna senaste version av Microsofts e-postserver har varit väldigt stabil och bra för våra nya kunder, så det är nu dags att uppgradera alla våra kunder till Exchange 2013.
FS Data har Skandinaviens största installation av Exchange Server, så vi har behövt lägga en hel del tid på att planera, testa och strukturera denna uppgradering. Vi har även framgångsrikt migrerat ett större antal kunder som har anmält intresse för detta tidigare.
Om du vill veta mer om Exchange 2013, läs då vår tidigare introduktion: Framtidens e-post, snart är den här.
– Uppgradering till Exchange 2013, så går det till.
Alla kunder med e-post, som blev kund hos oss innan maj 2014, berörs av detta. Det inkluderar kunder med ett webbhotellspaket, enbart en e-posttjänst (E-post Premium eller E-post Bas) samt serverkunder med e-posttjänst.
Uppgraderingen kommer att ske via en programvara som vi själva har utvecklat och anpassat för våra kunder. Programvaran är ordentligt testad, bl a med vår egen domän, och ordentliga kontroller sker både före och efter varje uppgradering.
Vi kommer att börja uppgradera våra kunder fr o m måndag 13/10 2014. När ett e-postkonto uppgraderas så skickas ett e-postmeddelande till det berörda kontot. När uppgraderingen är klar meddelas det likaså.
Under uppgraderingen kan e-posten användas precis som vanligt. Uppgraderingen är inte märkbar för våra kunder. Inga avbrott eller störningar ska uppstå i samband med uppgraderingen till Exchange 2013.
Inga förändringar kommer att ske vad gäller server- eller användaruppgifter. Vi har lagt mycket energi på att uppgraderingen ska vara så osynlig som möjligt för våra kunder.
Kunder med MAPI (fullständiga Exchange-konton) kan dock behöva starta om Outlook efter uppgraderingen (info om detta visas då i Outlook). Om man använder webbmailen så kan man även behöva logga ut/in.
Vi kan inte förutsäga när specifika konton/kunder kommer att uppgraderas, utan det är något som meddelas respektive e-postkonto. Hur lång tid en uppgradering tar varierar även beroende på storlek på e-postkontot.
Om ni har några frågor om detta, lämna då gärna en kommentar här nedan eller kontakta vår kundtjänst.