Nu är vi framme vid den femte och avslutande delen i vår bloggserie om e-handel med WordPress och WooCommerce. Precis så som funktionerna i WordPress kan utökas, med hjälp av olika tillägg/plugins, så är det även möjligt att installera tillägg i WooCommerce för att få de funktioner som kan saknas.
I denna del får vi tips om ett flertal intressanta tillägg för WooCommerce. Som tidigare så är det WooCommerce och WordPress-konsulten Björn Sennbrink som guidar oss fram. Och precis som tidigare så är det bara att lämna en kommentar om ni har några frågor.
En titt på både officiella och inofficiella plugin/extensions.
Orderadministration: Print Invoices & Delivery Notes är ett tillägg till WooCommerce som lägger till en widget på Order-sidan i WooCommerce och som gör att du kan skriva ut faktura eller följesedel:
På inställningssidan för Print Invoices & Delivery Notes (/wp-admin/admin.php?page=woocommerce_settings&tab=woocommerce-delivery-notes) kan du ladda upp en logotyp, ange adressuppgifter, hänvisa till exempelvis information om returer och även aktivera förhandsgranskning (så att du innan utskriften kan se vad som ska skrivas ut). Det finns även en extension från WooThemes som ger samma funktion som ovan beskrivet: Print Invoices/Packing Lists (35 dollar).
Förbättrat produktsök: Predictive Search (LITE) är ett tillägg som ger din e-butik en sökfunktion för dina produkter. Du aktiverar tillägget och lägger därefter till en widget. Inställningarna för Predictive Search hittar du snyggt integrerat under menyvalet WooCommerce: Inställningar. För att kunna jobba med samtliga inställningar krävs att du köper tilläggets PRO-version.
Predictive Search fungerar som så att när kunden börjar skriva i sökfältet arbetar tillägget i bakgrunden med att finna matchande produkter att visa upp. Funktionen går även att skapa med andra tilläggskombinationer t.ex. Relevanssi och Dave’s WordPress Live Search (realtidssök).
Letar du enbart efter en mycket bättre sökfunktion rekommenderar jag Relevanssi som länge visat sig vara ett tillägg att räkna med. Dave’s WordPress Live Search har dessutom funktioner för att positionera sökresultatrutan som poppar fram.
Jämför produkter: WooCommerce Compare Products PRO (35 dollar) är ett tillägg som baserat på dina produktkategorier och attribut för produkterna skapar en jämförelsefunktion. Kunden använder en widget för att addera produkter och själva jämförelsen visas i ett popupfönster.
För att vi ska ha något att jämföra börjar vi med att skapa en ’Compare Product Feature”, pris till att börja med. Vi kopplar detta till mobilskalskategorin:
Nästa moment gör vi på ”redigera en produkt”-sidan där vi markerar kryssrutan före ’Activate Compare Feature for this Product’ och bestämmer kategorin (mobilskal). Vi klickar på Uppdatera och gör om samma sak med övriga produkter som vi vill ska ingå i jämförelsen:
Nu har vi en ny knapp på produktsidan (utseendet kan justeraas via CSS) och ett klicka på ’Compare this’ placerar produkten i vår widget. Från widgeten öppnas popuprutan som visar vår nyligen skapade jämförelse:
Ovanstående kvicka genomgång av WooCommerce Compare Products PRO är medvetet nedkortad. Det finns tusen och ett plugin som vi kan implementera i vår WooCommerce-installation. Det är när vi är det här läget, när vi har en fungerande e-butik, som det kan läggas tid på testa nya funktioner. Har du följt vår serie vet du att vi inte berör alla med WooCommerce, utan det finns fortfarande saker för dig själv att upptäcka!
Låt kunderna bestämma priset: Name Your Price (20 dollar) är en extension som gör det möjligt att låta kunden själv sätta priset på en produkt. Det finns en integrerad inställningssida och du aktiverar funktionen i fältet Produktdata” på ”redigera/addera en produkt”-sidan:
Tillägget Name Your Price är utvecklat av Kathy Darling som nyligen släppte tillägget Nav Menu Roles (bestäm vem som ska se en viss menyflik), som du kan använda tillsammans med WooCommerce för att dölja/visa menyflikar beroende på om en besökare är inloggad, ej inloggade eller inloggad med en viss användarroll:
Framhäva produkter: WooCommerce har i minst ett par av sina teman en funktion som heter ”Featured Products”, vilket skapar vad som på annonssajter brukar kallas för framhävd placering. För att spetsa till den funktionen kan vi använda en bildväxlare, exempelvis WooSlider.
WooSlider kostar 35 dollar och vill du att produkter från WooCommerce ska kunna inkluderas på ett smidigt sätt köper du till den funktionen för 20 dollar (WooCommerce Product Slideshow). Det är en del pengar men fördelen är att det fungerar tillsammans. WooSlider är dessutom responsive vilket är mycket bra om din e-butik är mobilanpassad.
För att WooSlider ska lira riktigt bra krävs det förmodligen att du redigerar temafilerna. Har du inte alltför stora krav på placering kan du klistra in den shortcode som WooSlider genererar och på det sättet visa bildväxlare där du önskar. Du kan även arbeta med de widgets som kommer med tillägget och i förlängningen även flytta platshållarna för widgets i ditt tema. Det senare faller under temautveckling och är bara något för dig som är en mycket van WordPress-användare eller utvecklare.
Begränsningen med WooSlider som jag ser det är funktionen för att lägga till bilder att visa i slidern. Jag hade gärna sett att det inte fanns en koppling mellan Infoga bild i inlägg/på sida, utan att bildväxlare skapades via ett eget gränssnitt och att det gick att administrera varje bildväxlare lite bättre. Ett tillägg som jag tycker sköter det bra är CCSlider WP (18 dollar på CodeCanyon).
WordPress-tillägget CCSlider WP är ett intressant alternativ om du gillar coola övergångseffekter. CCSlider WP bjuder på både 2D- och 3D-animationer för dig som vill bjuda dina besökare på en häftig upplevelse. Det kanske inte passar alla men då finns det som ovan beskrivet andra alternativ.
Sammanfattning av bloggserien
Fem inlägg om WooCommerce är inte tillräckligt för att berätta om allt som har med e-handel att göra. Det finns alltid en funktion att lyfta fram, en tweak att göra och vi har inte ens berört möjligheterna som finns på temafronten. Det senare prioriterades bort eftersom WooThemes utöver ett bra e-handelsplugin även har ett stort utbud av teman med stöd för WooCommerce.
Första inlägget handlade om installation, grundinställningar, addition och redigering av produkt samt pris. De arbetsmomenten torde de flesta klara av utan större svårigheter. Det andra inlägget blev lite mer avancerat, särskilt när frakten avhandlades. Just detta med frakt är ett område som skulle kunna diskuteras vidare. Svenska e-handlare brottas dagligen med frågan om huruvida ett fast fraktpris är bäst, om ett dynamiskt fraktpris är att föredra eller om fraktkostnaden ska bakas in i priset?
Med det tredje inlägget kom en genomgång av tre betalningsalternativ och detta är ett spännande område under ständig förändring. Mobila betalningar talas det om nu som ett framtidsspår. Klarna har en mobil betalningsfunktion för mobila användare men det är i grund och botten bara en väg till en faktura.
Det fjärde inlägget handlade om logistik och förståelse för kundens upplevelse i butiken, med fokus på arbetsmetoder och funktioner. Särskilt detta med kundnöjdhet är ett fördjupningsämne, där det finns förespråkare som hävdar tvärt emot vad jag skrev i det fjärde inlägget om e-handel på WordPress. Det fjärde inlägget hämtade även inspiration från de lagar som reglerar e-handeln i Sverige.
Detta femte och i bloggserien avslutande inlägg har (förutom den här sammanfattningen) handlat om olika tillägg för användning tillsammans med WooCommerce. Att kunna skriva ut följdesedlar är förmodligen ett måste-ha-tillägg, medan Name Your Price sannolikt passar bättre för väldigt nischade sajter eller för kampanjer. Utbudet är stort och det är upp till dig (eller din WordPress-konsult) att finna rätt uppsättning plugins.
WooCommerce må vara en fork av Jigoshop (läs exempelvis kommentarerna till WPCandy-inlägget från augusti 2011) men för en vanlig användare och framförallt för en e-handlare som spelar det bakomliggande mindre roll – det viktiga är att en e-butik sitter på en stabil plattform, med bra support och med stora utvecklingsmöjligheter!
Har ni några frågor eller funderingar kring detta? Lämna gärna en kommentar!
Samtliga inlägg i vår bloggserie om e-handel med WordPress och WooCommerce: