Vi närmar oss raskt årets sista kvartal och det är hög tid att börja planera för julhandeln, både för e-handlare och vanliga fysiska handlare. Med dagens mobiltelefoner, såsom iPhone och Android, är det dessutom extra viktigt att förbereda sin mobila webb ordentligt.
Google har nyligen publicerat intressant statistik från sökningar i jultider. De visar tydligt hur de mobila sökningarna ökar innan/under jul och enligt deras prognos så kommer 44 % av alla sökningar efter julklappar, den sista veckan innan jul, att ske med mobiltelefoner i år.
Här är en graf som visar det mobila sökningarna (i USA) från 2009 och framåt:
Källa: Google Mobile Ads Blog
Notera att det inte enbart är e-handlare som bör tänka på detta. Många kunder söker mobilt även efter vanliga fysiska varor och affärer. Alla som sysslar med handel bör förbereda sin mobila hemsida.
Intressant statistik om mobila hemsidor
- Mobila användare är, om möjligt, ännu mer känsliga för långa laddningstider. En undersökning från 2011 (finns som presentation här) visar att 59 % av mobilanvändarna förväntar sig en laddningstid på max 3 sekunder och hela 71 % överger mobila sidor som tar längre än 5 sekunder att ladda.
- En annan undersökning (som ni kan läsa här) visar dessutom att den genomsnittliga laddningstiden för mobila hemsidor är över 9 sekunder (!). Det innebär att det finns stora möjligheter till nya affärer för de e-handlare och vanliga handlare som optimerar sina mobila hemsidor.
Hur förbereder man sig då bäst för den mobila julhandeln?
Att optimera en mobil hemsida är, tekniskt sett, i princip som att optimera en vanlig hemsida. Merparten av de tips vi har på fsdata.se/ehandel kan appliceras direkt på en mobil hemsida. Vi kan dessutom tipsa om det mobila testet i Google Page Speed, som analyserar mobila hemsidor och ger tips på förbättringar.
Tänk även på vad era mobila användare främst är ute efter. De vill inte behöva ladda in en massa text och bilder. De vill få snabb och konkret information, de vill enkelt kunna hitta era kontakt- och adressuppgifter utan att klicka runt för mycket.
Och till sist: glöm inte bort att testa er mobila hemsida från en riktig mobiltelefon, i en naturlig miljö (t ex i en central stad utan tillgång till wifi). Hur upplever ni er mobila hemsida? Skulle ni själva använda den för mobil julhandel?
Vill ni ha hjälp med att snabba upp er vanliga och/eller mobila hemsida? Kontakta oss gärna om det.