Ett domännamns betydelse för Google

Lista domännamn och GoogleMånga olika faktorer är av betydelse för hur bra en hemsida placeras i Google (och andra sökmotorer). Hemsidans innehåll är i regel oftast viktigast, följt av hur informationen och hemsidan är strukturerad (och fungerar rent tekniskt och användarmässigt sett).

Domännamnet för en hemsida är även en viktig faktor för Google. Som en av Sveriges första och främsta domänleverantörer har vi sett, läst och hört väldigt mycket om hur SEO-experterna arbetar med domännamn. Det vill vi nu dela med oss av till er.

Ett bra domännamn för Google

Här är en lista med 10 st domänrelaterade faktorer som på olika sätt kan påverka en hemsidas placeringar i Google. Google är som bekant inte helt öppna om alla faktorer, om dess påverkan av SEO för en hemsida, men detta är ändå saker som vi har sett har en viss betydelse.

1. Ett domännamns ålder

Google lägger viss vikt vid hur gammalt ett domännamn är, dvs. när det ursprungligen registrerades eller när de först hittade domännamnet, men det är ingen kritisk faktor. Om man ska lansera en helt ny hemsida så kan det vara bra att registrera sin domän och lägga upp en ”kommer snart”-sida innan lanseringen, så att Google får tid att hitta dit.

Här är ett bra utlägg kring detta, från Googles tidigare SEO-expert Matt Cutts:

 

2. Ett domännamns registreringslängd

Domännamn kan registreras under ett eller flera års tid. Maximal registreringslängd varierar mellan olika toppdomäner, men t ex .se domäner går att registrera upp till 10 år. Ett domännamns registreringslängd kan indikera hur ”seriös” en hemsida är, vilket Google faktiskt har tagit tillvara på med ett patent.

Har du ett domännamn som du vill registrera i flera års tid? Vi kan hjälpa dig, kontakta oss gärna om det.

3. Ett domännamns historik

Om man registrerar/köper ett domännamn med tidigare historik så kan det det vara positivt OM man kan ta tillvara på tidigare länkar till domännamnet. Det kan även vara negativt om domännamnet har en historik av tidigare dåliga ägare (t ex spammare), som gjort att domänen är ”straffad” av Google.

4. Privat/publik whois-information

Whois är en databas som bl a visar vem som äger ett domännamn. För vissa toppdomäner är det möjligt att dölja domänägare med sk. privat whois-information. Privat whois-information kan vara en negativ faktor, enligt uttrycket ”om du inte har något att dölja, så har du inget att oroa dig för”, som Googles tidigare VD Eric Schmidt även var tydlig med.

5. Tidigare straffad domänägare

Olika domännamn kan ha samma ägare och en tidigare straffad domänägare kan påverka andra domäner (med samma ägare). Om man t ex skickar skräppost/spammar så gör man det oftast inte bara med ett domännamn. Google har koll på domänerna och dess olika ägare, det är säkert det.

6. Ett domännamns nationella toppdomän

Googles sökmotor är översatt och anpassad efter olika länder, så ett domännamns nationella toppdomän (t ex .se för Sverige) kan han viss betydelse för en hemsidas placering i det lokala sökresultatet. En nationell toppdomän är en indikator för Google om vilken sökmotor som är relevant. Men det är ingen avgörande faktor.

7. Nyckelord som första ord i ett domännamn

Ett domännamn som inleds med ett nyckelord (eller ett sökord), t ex nyckelordet ”kebab” i domännamnet ”kebabkungen.se”, har ett litet övertag gentemot domännamn som saknar nyckelordet eller har nyckelordet senare i domännamnet. Nyckelord brukar trots allt fetmarkeras i sökresultatet hos Google.

8. Nyckelord som toppdomän

Att använda nyckelord som toppdomän var tidigare en rätt så bra faktor, men det har avtagit i takt med introduktionen av de nya toppdomänerna. De nya toppdomänerna är oavsett ett bra sätt att registrera korta och enkla domännamn (t ex med olika nyckelord).

9. Nyckelord som subdomän

Vi har själva inte sett att nyckelord som subdomäner är av större vikt, men en SEO-undersökning från 2011 indikerar ändå att så kan vara fallet. Hur relevant det kommer vara här framöver, när Google ändrar hur domännamn visas i sökresultatet, låter vi vara osagt.

10. Exakt nyckelord som domännamn

Att enbart använda nyckelord som domännamn, t ex nyckelordet ”kebab” med domännamnet ”kebab.se”, var tidigare en väldigt bra faktor för Google. Det var dock en teknik som ofta användes av domänspammare, så efter en uppdatering hos Google 2012 (Google EMD Update) har detta blivit mindre viktigt.

Det här är som sagt våra erfarenheter, från snart 20 års verksamhet i domänbranschen. Som vi skrev inledningsvis så är Google väldigt förtegna om exakt vad som påverkar deras sökresultat. De uppdaterar även ständigt sina placeringsfaktorer, så ovanstående lista är ingen garanti för bättre placeringar. Men det är en bra indikation ändå.

Har du några tips kring domännamn och sökresultat? Eller några frågor kring detta? Lämna gärna en kommentar här nedan!

You Might Also Like
1 Comment
  • Herbert
    says:

    Punkt 2. Ett domännamns registreringslängd
    Jag ser att mitt domännamn är registrerat mer än ett år framåt i tiden, seriöst med andra ord 🙂

    Hur är det med en e-post server, är det positivt om den har ett domännamn som har en trevlig historik och även är registrerad med maximal registreringslängd?

Lämna ett svar