Så spåras du av företag på nätet (och så skyddar du dig)

Den nätbaserade avlyssningen, övervakningen och spårningen av olika myndigheter har varit högaktuellt på sistone. Men det är inte bara NSA, FBI och andra myndigheter som vill veta vad du gör på nätet. Faktum är att 100-tals, om inte 1 000-tals, olika företag spårar dig hela tiden på nätet med hjälp av din webbläsare.

I princip allt du läser, skriver och söker efter på nätet sparas och spåras via cookies.

Säg att du vill åka utomlands på semestern och söker efter ”Mallorca” samt besöker några sidor om Mallorca. Inom kort kommer du att börja se annonser och få erbjudanden om flyg till – samt hotell på – Mallorca, på helt andra sidor.

Spårningen begränsas nämligen inte till enskilda sidor. Många sidor är med i flera olika spårningsnätverk, vilket gör det möjligt att se exakt vilka sidor som du surfar emellan. De vet var du har varit, var du är nu och vad som förmodligen kan intressera dig vidare.

Bland de företag som spårar dig märks högprofilerade aktörer som Google, Facebook och Twitter samt mindre allmänt kända företag som DoubleClick, ComScore och Quantcast. Det är så pass att dina sökresultat i Google är unikt anpassade för dig, beroende på vad du har gjort med din webbläsare tidigare.

Gratis är gott

Det här är lite läskigt. Men det finns sätt att skydda sig.

Först och främst så kan man, med sin webbläsare, säga åt alla hemsidor att man inte vill bli spårad.

När man surfar till en hemsida så skickar webbläsaren information till webbservern såsom vad det är för webbläsare, operativsystem, geografisk placering osv (uppgifter som man som hemsideägare kan se i sin statistik). I denna information kan man lägga in en ”header” som heter ”Do Not Track” (DNT).

DNT kan liknas vid ett NIX-register för spårningsnätverk.

Om man använder DNT, då säger man åt hemsidor att man inte vill bli spårad. Det är en rätt ny standard och långt från alla sidor respekterar denna ”header”. Företag som Google, Yahoo! och Microsoft har lovat att göra det, men listan över de som respekterar DNT är (än så länge) rätt så kort. Det är värt att notera att bl a Twitter och Pinterest respekterar DNT.

DNT kommer att bli mer respekterat här framöver, då alla stora webbläsare numera har stöd för denna standard.

Så här aktiverar du ”Do Not Track” i din webbläsare:

  • Firefox: Inställningar > Sekretess och ”Be webbplatser att inte spåra mig”
  • Chrome: Inställningar > Visa avancerade inställningar och ”Skicka en Do Not Track begäran med din surftrafik”
  • Safari: Inställningar > Integritetsskydd och ”Begär att webbplatser inte spårar mig”
  • Internet Explorer: Verktyg > Internetalternativ > Avancerat > Inställningar och ”Skicka alltid Do Not Track-huvud”

Utöver DNT så finns det olika typer av tillägg för webbläsare som hindrar hemsidor från att spåra användare (som omöjliggör skrivning/läsning av cookies). Bland dessa märks i synnerhet DoNotTrackMe, för Firefox, Chrome och Safari. Med DoNotTrackMe kan man se exakt vilka spårningsförsök som sker (och som tillägget stoppar).

Sist men inte minst: välj en e-postleverantör som inte spårar dig, läser din e-post eller lämnar ut din information. Av allt det som man gör på nätet så hör e-posten till det allra viktigaste och mest personliga (eller företagskritiska). Välj därför en svensk e-postleverantör som värnar om din integritet, såsom FS Data.

Har du några frågor eller kommentarer till detta? Lämna gärna en kommentar här nedan!

You Might Also Like
1 Comment
  • Gustav
    says:

    Att använda DNT (Do Not Track) är som att säga motsatsen. ”Hej! Jag sticker ut extra mycket! Håll inte koll på mig, tack!”.

    Jag förstår inte varför man skulle lita på alla tratthuvuden som driver hemsidor att respektera sina besökare.

Lämna ett svar