Internetworld skriver om webbhotell

Tidningen Internetworld har en årlig tradition av att skriva ett nummer med webbhotellstema. I år är inget undantag, då deras senaste nummer är fullt av intressant läsning om webbhotell, domännamn och servrar. Tidigare testade de olika webbhotell, men de senaste åren har de gått över till mer generella tips och artiklar om webbhotell.

Här är några av artiklarna från det senaste numret:

Även om mycket fokus låg på nedtid och störningar så var årets webbhotellsnummer överlag väldigt bra. Det var sakligt, fokuserat och väl anpassat för tidningens målgrupp. Med undantag för när FS Data utsågs till Sveriges bästa webbhotell så var detta det bästa webbhotellsnumret hittills. 😉

Om vi ändå får framföra en önskan till nästa år så är det lite mer fokus på de möjligheter som webbhotell erbjuder.

När webbhotell omnämns i media så sker det alltför ofta i samband med problem. Faktum är de flesta webbhotell fungerar bra, erbjuder utmärkta tjänster och möjliggör affärer för miljontals företag och kunder. Om det inte vore för webbhotellen så skulle Internet se väldigt annorlunda ut idag.

Undertecknad blev även intervjuad av Internetworld och fick bl a skriva en lista med tips på saker man bör tänka på när man väljer webbhotell. Tipsen är generella och främst riktade mot ”nybörjare”, men de täcker faktiskt behoven för de flesta.

  1. Registrera din domän först och främst

    Det absolut viktigaste att skydda, det är ditt domännamn. Om du ska starta ett nytt företag, kolla då först att domännamnet är ledigt och registrera det innan du skickar in din registreringsansökan till Bolagsverket. Det finns ljusskygga företag som registrerar domännamn från Bolagsverkets listor över nya företag och sedan säljer dessa dyrt.

  2. Stirra dig inte blind på priset

    När man väljer webbhotell så får man i regel det man betalar för. Ju billigare det är, desto fler kunder placerar webbhotellet på varje server. Många kunder på varje server innebär långsammare hemsidor. En snabb hemsida leder till bättre placeringar i Google, fler besökare och bättre försäljning.

  3. Lägg inte för stor vikt i MB, GB och TB

    Stora mängder med utrymme i all ära, en vanlig hemsida tar dock inte upp mer än 1-2 GB datautrymme. Det är desto viktigare att ha gott om utrymme för e-posten (5-10 GB). Många webbhotell översäljer dessutom utrymme och trafik, dvs. de erbjuder mer än de egentligen kan leverera. Överförsäljning kan likaså leda till långsammare hemsidor.

  4. Kolla upp webbhotellet

    Googla webbhotellet och läs vad de har fått för betyg på rekommendationssidor såsom Reco.se. Hur länge har de varit verksamma? Hur många anställda har de? Äger de sin egen infrastruktur? Är webbhotellet ägardrivet? Ett företag som drivs av sina ägare är ofta mer angeläget om att snabbt åtgärda fel som uppstår.

  5. Välj en öppen lösning för hemsidan

    Det finns ett flertal färdiga lösningar för hemsidor, baserade på öppen källkod, som är helt gratis att ladda ner och använda. Bland dessa märks bl a WordPress, Joomla och Drupal. De är enkla att installera och hantera. Dessutom binder man sig inte vid ett webbhotell med en öppen lösning, utan kan enkelt byta leverantör.

Om ni inte har gjort det än, spring då ut och köp det senaste numret av Internetworld. Eller köp och ladda ner det enkelt som en PDF på deras hemsida.

Håller du med om våra webbhotellstips? Och vad skulle du vilja se mer av om webbhotell i Internetworld?

You Might Also Like