Härom veckan var en delegation från FS Data på branschmässan Parallels Summit 2012 i USA. Vi besöker rätt så ofta besöka sådana här mässor, både för att utöka vårt nätverk och träffa branschkollegor men främst för att kunna ligga i framkant av utvecklingen och erbjuda våra kunder det absolut bästa.
Parallels utvecklar mjukvara till företag i webbhotell- och serverbranschen, så mycket handlade givetvis om deras befintliga och kommande lösningar. Bland de mer intressanta sakerna märktes bl a Parallels APS (Application Packaging Standard), som ger oss leverantörer möjlighet att erbjuda ”färdigt paketerade lösningar”.
Lite i samma stil som apparna till iPhone/Android.
En hel del på mässan handlade om att förbättra kundupplevelsen. Våra utvecklare var med på en föreläsning om gränssnittsutveckling, där de fick exempel på hur ytterst små förändringar av t ex knappar och färger kan förbättra upplevelsen för användarna. Detta är något som vi definitivt kommer att ta tillvara på mer här framöver.
Överlag så fokuserades det dock främst på öppenhet och en förbättrad dialog mellan leverantörer och kunder. Det är något som vi har arbetat väldigt mycket med här på FS Data det senaste året och det var roligt att få en bekräftelse på att vi är på rätt väg. Vi fick många bra intryck och exempel även här, som vi likaså kommer kunna praktisera vidare.
En av de bästa föreläsningarna på Parallels Summit 2012 stod Guy Kawasaki för. Guy har en bakgrund från Apple, han är en framgångsrik entreprenör och anses vara något av en guru inom marknadsföring och sociala medier. Han berättade hur man bygger och etablerar riktigt bra kundrelationer, utifrån tre enkla grundpelare: likeability, trustworthy och quality.
Guy Kawasakis föreläsning från mässan rekommenderas varmt till alla som vill lära sig mer om kundvård:
Skyll sen bara inte på oss om du vill kolla på Justin Biebers film Never Say Never efter föreläsningen. 😉