Om exakt en vecka, fredagen onsdagen den 8:e februari, inträffar något som heter ”Jobba hemma-dagen”. Tanken med denna dag är att så många som möjligt ska prova att jobba hemifrån, för att se hur pass bra det faktiskt fungerar.
Enligt en undersökning, utförd av YouGov på uppdrag av Microsoft, så anger 7 av 10 att de känner sig mer produktiva av att arbeta hemifrån, jämfört med att arbeta på ett kontor. När man arbetar hemifrån så får man ofta även mer tid över för sin familj. Sist men inte minst, att arbeta hemifrån är bättre för miljön.
På FS Data är vi inte främmande för att arbeta hemifrån, tvärtom. Utöver de som arbetar på vårt kontor i Helsingborg så har vi även personal som regelbundet arbetar hemifrån i Göteborg, Stockholm, Umeå och San Francisco. Vi samarbetar effektivt med våra kollegor med hjälp av olika tekniska lösningar.
Vill ni testa att arbeta hemifrån? Här är tips på bra verktyg för detta:
- Exchange
Microsoft Exchange Server är mer än bara e-post. Med Exchange får man även tillgång till delade kalendrar och uppgifter, så att man snabbt och enkelt kan se vad ens kollegor arbetar med samt planera in gemensamma aktiviteter. Exchange har ett utmärkt mobilstöd, så man kan nå sin e-post och sina uppgifter oavsett var man befinner sig. Säkerheten är givetvis riktigt bra i Exchange likaså.
Läs gärna mer om Exchange här: Microsoft Exchange Server hos FS Data.
- Chattklient
Med en chattklient (instant messaging-klient) kan man ha kontakt med sina kollegor via text, ljud och video. Det går ofta att skicka filer mellan användare och att skapa ”diskussionsrum” där flera användare chattar tillsammans. Chattklienter är toppen för snabb och enkel kommunikation, eller när man helt enkelt vill ha ett ansikte på den man arbetar med.
- Växel med stöd för IP- och mobiltelefoner
Om man erbjuder kundtjänst via telefon så är en växel med stöd för IP-telefoni och mobiltelefoner ett måste om man arbetar hemifrån. Genom en central växel fördelas alla samtal rätt, oavsett om den som svarar sitter i samma byggnad eller på andra sidan jorden. På detta sätt kan man även utöka öppettiderna i sin kundtjänst, genom att t ex koppla vidare samtalen efter en viss tid på dygnet.
Exempel på leverantörer av växlar för IP- och mobiltelefoner: Tre, Telenor, Cellip och Phonera.
- Support- och kundhanteringssystem
Ett kundhanteringssystem, eller CRM som det ofta kallas, är ett verktyg som samlar alla uppgifter om ens kunder. Där ryms ofta, förutom kundens adressuppgifter, uppgifter om aktiva tjänster, inställningar osv. Ett supportsystem hanterar ärenden för kunder, med historik, uppföljning, sökfunktioner osv. Ibland är dessa system kombinerade i ett. Många gånger är de webbaserade och åtkomliga oavsett var man befinner sig.
Exempel på support och kundhanteringssystem: SugarCRM, Salesforce, Zendesk och Kayako.
Så ta nu tillfället den 8:e februari och testa att arbeta hemifrån!
Till sist, för att man ska lyckas med att arbeta hemifrån så krävs det givetvis att man har disciplin och ordning på sitt arbete. Det kan lätt bli lite ensamt ibland, så det är bra om man har möjlighet att sitta i en traditionell arbetsmiljö emellanåt också. Sen är det ju alltid trevligare att ta med sig sina kollegor på en ”after work”. 😉
Har du ytterligare tips på bra verktyg för arbete hemifrån? Lämna gärna en kommentar!