Amazon sysslar, som bekant, inte bara med e-handel. Förutom e-handeln erbjuder de även tekniska molntjänster samt säljer/hyr ut musik, filmer, spel och applikationer. Navet i deras verksamhet är dock läsplattan Kindle, som lite tidigare här i veckan kompletterades med 3 helt nya modeller.
Den mest avancerade versionen av Amazon Kindle är dock mer än bara en läsplatta. Kindle Fire, som den heter, erbjuder en 7-tums färgskärm med stöd för såväl böcker som filmer, musik och applikationer. Dessutom har Amazon introducerat en helt ny webbläsare, Amazon Silk, som jag tänkte att vi ska titta lite närmare på.
Silk marknadsförs främst som en extremt snabb webbläsare. Rent tekniskt sett så optimerar de hastigheten i webbläsare genom att köra trafiken, mellan Kindle Fire och en webbplats, via Amazons molntjänst EC2. Molntjänsten hämtar (och sparar) all data, för att sedan snabbt leverera hemsidorna i webbläsaren.
Amazon är inte först med att mellanlagra data på detta sätt. Även vår driftchefs favoritwebbläsare – Opera – har stöd för detta i dess mobila version, Opera Mini.
Leveransen av data mellan molnet och Silk sker dessutom via Googles nya leveransprotokoll SPDY, istället för HTTP (som alla andra webbläsare använder). Med SPDY överförs all data (text, bilder, script osv) i en och samma överföring, till skillnad från HTTP som använder ett flertal samtidiga överföringar. SPDY är ett väldigt nytt projekt, som sannolikt kommer stödjas av fler webbservrar och webbläsare här framöver.
Förutom att snabba upp surfningen så hanterar även Amazons molntjänst lagringen av den mesta datainformationen. Det är fördelaktigt då Kindle Fire enbart rymmer 8 GB. Amazon konverterar även en del data till format som bättre lämpar sig för den mobila webbläsaren, såsom mindre bilder.
Med Silk förladdas även sidor som man, som besökare, förväntas besöka härnäst (baserat på den enorma datamängd som deras molntjänst hanterar). Lite på samma sätt som Instant Pages i Google Chrome, om än att Amazon analyserar hela Internet istället för enbart sin egen sökmotor.
Men är allt guld och gröna skogar?
Vi på FS Data är, som ni säkert har förstått, starka förespråkare av snabbare hemsidor. Men det bör ske med standardiserade och öppna lösningar, som inte är plattformsbegränsade och/eller påverkar den personliga integriteten.
Med Silk kommer Amazon att kunna förvalta (och förvanska) i princip hela Internet. Vi menar givetvis inte att Amazon medvetet kommer att vilja förstöra något, men tänk t ex om de blir hackade? Vilka uppgifter kan de förlora då? Alla uppgifter som deras användare någon gång har angett i sin webbläsare?
När det gäller att modifiera innehåll på nätet, mellan en server och en användare, så har det sällan varit någon bra idé. Se bara på hur VeriSign sågades längs fotknölarna när de införde wildcard-sidor på oregistrerade .com domäner eller Telias misslyckade försök med modifiering av annonser för deras användare.
Nu kommer givetvis inte alla på nätet att börja använda deras webbläsare, men faktum är ändå att Kindle har sålts i åtskilliga miljoner exemplar (Amazon har inte gått ut med officiella siffror). Kindle Fire kostar dessutom inte ens hälften av en Apple iPad kostar ($199 vs. $499). Med Amazons e-handel i ryggen kan Silk få en betydande marknadsandel.
Till detta kommer även ett stort antal frågor: hur kommer statistiken på alla hemsidor att påverkas, när innehållet hämtas av en enda besökare (Amazons molntjänst) istället för en massa olika besökare? Kommer trafiken att likriktas av förutsägningsfunktionen i Silk? Vad händer om/när t ex den amerikanska kongressen tvingar Amazon att exkludera/censurera vissa hemsidor från sin molntjänst?
Det bör noteras att det kommer vara möjligt att inaktivera mellanlagringen/hanteringen av data i Amazons molntjänst. Huruvida detta är något som gemene användare enkelt kommer kunna göra (och förstå innebörden av) är dock oklart.
Nu blev det väldigt många negativa kommentarer. Faktum är dock att vi ser på Amazon Silk med försiktig nyfikenhet.
Det är en hedervärd sak att snabba upp Internet, men det får inte ske till vilket pris som helst. Vi kommer att följa denna utveckling noga, inte minst vad det gäller Googles SPDY-projekt, samt själva utvärdera Kindle Fire och Silk så snart det bara är möjligt. Till en början är Kindle Fire enbart tillgänglig i USA, Japan, UK, Tyskland och Frankrike.
Sist men inte minst, här är Amazons egen reklamfilm om Silk:
Vad tror ni om Amazon Silk? Är det framtidens webbläsare eller en skrämmande utveckling? Lämna gärna en kommentar!