Google är ett fascinerande företag. Oavsett hur många tjänster de lanserar så fortsätter de ändå att lägga väldigt stor vikt vid att utveckla sin ursprungliga sökmotor. Det är föredömligt på många sätt och vis.
Även om Googles sökmotor förbättras fortlöpande så har de under början av 2011 utfört ett antal rätt så omfattande förändringar, som har kommit att kallas för Panda-algoritmen. Om du använder Google flitigt så har du kanske märkt att du ofta hamnat på sidor med kopierade texter (fulla av annonser), sk. innehållsnätverk.
Detta är något som denna algoritm ska motverka. Panda-algoritmen premierar kvalité framför kvantité.
Men det är inte bara innehållsnätverk som kan ramla ner i sökresultaten pga Panda-algoritmen. Även vanliga hemsidor kan ”drabbas” av Panda-algoritmen, om de uppfyller en/flera av följande kriterier:
– Innehåller duplicerat innehåll (antingen från sin egen eller andra sidor)
– Sidornas rubriker matchar inte sidornas innehåll
– Innehåller väldigt många annonser
Hur gör man då för att Google-säkra sin hemsida? Här är några tips:
+ Skapa auktoritativt och kvalitativt innehåll
+ Fokusera på innehåll som är till nytta för dina besökare
+ Integrera sociala funktioner, med kommentarer och delning
Google berättar inte exakt hur deras algoritmer fungerar (eftersom det skulle kunna leda till missbruk), men de har faktiskt tagit fram en liten lista med saker man bör tänka på för att inte drabbas av Panda-algoritmen. Du hittar dennna lista i Google’s Webmasterblogg. Missa inte det!