Vi har under två helger i rad blivit utsatta för extremt kraftfulla DDoS-attacker (distribuerade överbelastningsattacker). Dessa attacker har påbörjats fredag kväll, för att återkomma med oregelbundna intervaller under helgen. Attackerna har främst varit riktade mot fsdata.se men även andra (slumpmässigt utvalda) servrar hos oss blivit utsatta för dessa attacker.
Att vi utsätts för DDoS-attacker är inte ovanligt. Vi har sedan tidigare en av marknadens mest kompetenta och kraftfulla brandväggslösningar, som stoppat 1 000-tals DDoS-attacker det senaste halvåret utan att våra kunder har lagt märke till detta.
De DDoS-attacker som vi har upplevt på sistone har dock varit 100-tals gånger kraftigare och mer elakt utförda än tidigare. Det är likaså första gången som fsdata.se har varit måltavlan för sådana här attacker hos oss. Någon är väldigt tydligt ute efter att skada FS Data.
Samtliga attacker har avstyrts med hjälp av vår Internetleverantör Telia. Vi kan inte gå in på exakta detaljer kring hur attackerna stoppas, men i samarbete med Telia så har attackerna hindrats från att nå vårt nätverk och fortsatt påverka våra tjänster.
För att finna en permanent lösning och skydd mot dessa extrema attacker så har vi sedan attackerna bröt ut haft en intensiv dialog med Telia om utökat skydd hos dem. Vi är i slutfas av detta arbete och vi hoppas kunna ha en riktig lösning på plats inom kort.
Vi vill givetvis beklaga att dessa attacker har påverkat tillgängligheten för våra kunders tjänster. Attackerna skadar och kostar oss väldigt mycket. Att lösa detta har högsta möjliga prioritet hos oss.
I samband med dessa attacker så har vi försökt att informera våra kunder så gott som möjligt. Under helgen som gick så var vår uppdatering av Facebook och Twitter bristfällig. Vi får be om ursäkt för det. Nya rutiner har upprättats för att informationen alltid ska komma ut snabbt överallt.
Vår tekniska jour är bemannad och redo att agera 24/7 om/när vi utsätts för en DDoS-attack. Vi har ett väldigt gott samarbete med Telia och om vår egen driftstatus inte är tillgänglig så informerar vi alltid så gott vi kan på Facebook och Twitter. Vi har även påbörjat en process för att lägga vår driftstatus externt, så att den är tillgänglig även om vårt nätverk inte fungerar.
Vi vill verkligen försäkra er om att vi gör vårt allra yttersta för att lösa situationen med dessa extrema DDoS-attacker så snabbt och bra som möjligt. Vi hoppas att ni har förståelse för detta. Om ni har ytterligare frågor om dessa attacker, kontakta då gärna vår kundtjänst.